Is een pil tegen kanker een kwestie van tijd?

Een pil tegen kanker, het liefst zonder zware bijwerkingen. Dat zouden we allemaal wel willen. Is het een kwestie van tijd voor zo’n pil er komt? Leidse wetenschappers zetten zich in voor nieuwe behandelingen tegen kanker.

Eén pil tegen elke vorm van kanker lijkt vooralsnog een utopie. Toch is er veel goed en hoopvol nieuws te delen op het gebied van nieuwe therapieën en de verbetering van bestaande behandelingen. Zo wordt er in Leiden gewerkt aan het verminderen van zware bijwerkingen van medicijnen, zeer toegepaste geneesmiddelen en helpt artificial intelligence om sneller en goedkoper medicijnen te maken.

Doelgerichte therapieën

Een voorbeeld is het onderzoek van neuroloog en immunoloog Jan Verschuuren en zijn team. ?We willen onderzoeken hoe de kennis die we verkregen hebben door mensen met de spierziekte LEMS te volgen, kunnen inzetten om mensen met longkanker te helpen.?

Zou je een pil tegen kanker slikken?

De afgelopen twintig jaar is er weinig verbeterd in de behandeling van patiënten met longkanker. Mensen met kleincellig longkanker hebben een slechte prognose. De helft overlijdt binnen een jaar. In de praktijk van Verschuuren komen mensen met de spierziekte LEMS die ook longkanker hebben. ?Het viel op dat hun prognose veel beter was dan mensen met longkanker zónder deze spierziekte.? Na onderzoek bleek dat deze mensen een unieke antistof in hun bloed hadden, die gericht is tegen longkanker. ?Nu willen we die antistof nabouwen in een reageerbuis, zodat deze ook beschikbaar komt voor mensen met longkanker zonder de spierziekte LEMS.? Daarmee hopen zij een doorbraak te bewerkstelligen in de behandeling voor mensen met kleincellig longkanker.

Draag bij aan baanbrekend onderzoek?

De kennis hebben we in huis. Met jouw steun kunnen we eerder resultaten boeken. Met jouw bijdrage van vandaag werken Jan Verschuuren en zijn team aan de wereld van morgen. Alvast hartelijk bedankt!

THEMA GEZONDHEID:

Onze gezondheid is vanzelfsprekend – tot we ziek worden. Dan verwachten we direct het juiste medicijn en de beste behandeling. Wat we soms vergeten: het vinden van medische oplossingen heeft tijd nodig. Onderzoekers zijn vaak jaren bezig om een oplossing te vinden voor levensbedreigende ziekten. Op een dag kunnen we ziekten wellicht voorspellen en kanker of alzheimer voorkomen. De vraag is alleen: hoe brengen we deze toekomst dichterbij?

Onderzoeken die je wellicht ook interessant zal vinden

Kun je een patiënt behandelen voordat die ziek wordt?

Het is goed om gezond te eten en veel te bewegen, dat weten we allemaal. Toch lukt het in de waan van de dag vaak niet om de juiste keuzes te maken voor onze gezondheid. Dat heeft schadelijke gevolgen voor ons lichaam en onze geest. Zo liggen chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, parkinson en alzheimer op de loer.

Hoe word je op een gezonde manier 120 jaar oud?

Wanneer we met zijn allen langer gezond en actief willen blijven, dan dienen we allereerst meer inzicht te verkrijgen in de leefstijl van onze kinderen. Kinderen ontwikkelen door een ongezonde leefstijl chronische ziekten. Dit raakt tevens het welzijn van onze jeugd en de toegankelijkheid van de gezondheidszorg. En dat willen we graag voorkomen.

Daarnaast willen we ook de mogelijkheid...