Hoe kan onze honger naar data ook de honger in de wereld oplossen?

Het hongerprobleem in de wereld is groot. Vandaag de dag gaan volgens de Verenigde Naties (VN 2020) maar liefst 811 miljoen mensen met honger naar bed. Elke tien seconden sterft ergens in de wereld een kind als gevolg van honger en ondervoeding. Het Zero Hunger Lab van Tilburg University helpt met wiskunde om wereldwijde voedselzekerheid te realiseren. Wij noemen dat bytes for bites.

Zero Hunger Lab van Tilburg University draagt met hun expertise in data science bij aan het realiseren van de nummer 2 van de SDG?s van de VN: Zero Hunger. Dit doen we door samen te werken met hulp­organisaties, ontwikkelingsorganisaties, bedrijven, overheid en kennisinstellingen die zich ook inzetten voor een wereld zonder honger. Het onderzoeksteam helpt hen met het slim gebruiken van wiskunde en algoritmes om betere beslissingen te nemen in een steeds complexere wereld. Met andere woorden: we zetten de kracht van data science in voor een betere wereld en een gezonde planeet.

Kan wiskunde de honger in de wereld oplossen?

Draag bij aan een betere wereld

Een wereld waarin niemand honger hoeft te lijden. U kunt daaraan bijdragen. Steun prof. Hein Fleuren en zijn team van het Zero Hunger Lab. Alvast hartelijk dank.

THEMA TECHNOLOGIE:

Kunstmatige intelligentie, robotica, datatechnologie (data science)… op het snijvlak van digitalisatie en techniek zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen concreet voor de samenleving? Wanneer zijn zelfrijdende auto’s veilig genoeg om de straat op te gaan? Welke ethische consequenties kleven er aan de introductie van robots? En wat is de rol van Big Data bij de grote uitdagingen van onze tijd? Met jouw steun kunnen universiteiten het onderzoeken.

Onderzoeken die je wellicht ook interessant zal vinden

Hoe kun je energie opslaan in je eigen huis?

Dankzij de warmtebatterij gebruiken we straks onze zelfopgewekte energie ook als de zon onder is. Of als het windstil is.

Hoe verminder je de CO2 voetafdruk van een instagram post?

De huidige generatie computers loopt tegen de grenzen van zijn kunnen aan. ‘Om te kunnen omgaan met de enorme hoeveelheden data die de digitale wereld genereert, moet de manier waarop computers werken veranderen,’ aldus Beatriz Noheda, onderzoeksdirecteur van CogniGron. ‘Ze kunnen niet efficiënt omgaan met “big data” en verbruiken daardoor veel energie. Wij moeten dus een keuze maken...